Vrienden + Changsha 长沙

Zelfs in het verre China krijg ik bezoek uit België over de vloer: mijn vrienden Cédric, Pieter en Sepp kwamen 3 weken rondlopen in dit land, en de laatste week daarvan waren ze hier bij mij in Hangzhou! Helaas regende het een week aan een stuk en konden we niet veel doen, maar het was toch redelijk ongelooflijk tof van hen om af te komen. Voor herhaling vatbaar zeg ik dan.

Pieter, Cédric en Sepp in Hangzhou!

Groepsfoto in het hostel genomen door een Chinees (ondanks de begrafenissfeer die er lijkt te hangen op deze foto hebben was iedereen erg blij :p)

Als afscheidsgeschenk waren ze zo sympathiek van mij een  besmettelijke en waarschijnlijk dodelijke ziekte te geven waardoor ik enkele dagen in bed moest blijven. Gelukkig was ik net op tijd genezen voor mijn trip naar Changsha 长沙, hoofdplaats van de provincie Hunan 湖南, zo’n 1000 kilometer ten zuidwesten van Hangzhou. Ik zou er met de slaaptrein heengaan, een rit van 12 uur. De heenreis bleek nog gezellig te zijn, met mezelf op het middelste bed, boven mij een koppel dat naar mij staarde alsof ik een koe in sexy lingerie was en onder mij een vijftiental zatte, luidruchtige, kaartende Chinezen die op een of andere manier allemaal op 2 dunne bedden konden zitten.

Had het traject Ruisbroek-Leuven maar bedden...

's Ochtends om 6 uur werd ik gewekt door een bekend geluid... PON PON PATA PON!

Zonder al te veel problemen kwam ik de volgende ochtend aan in Changsha, een stad waar mensen nog nooit een blank persoon gezien hadden aan hun blikken en verbazing te zien (in de paar dagen dat ik daar was was mijn spiegelbeeld inderdaad het enige niet-Chinese gezicht dat ik er zag).

Als sinoloog was ik het aan mezelf en professor Standaert redelijk verplicht een bezoek aan het Hunan Provincial Museum te brengen. Een van de exposities handelt namelijk over Mawangdui 马王堆, een van de belangrijkste archeologische sites van China. Met de les Encyclopedie over opgravingen in China nog vers (euhm…) in het achterhoofd ging ik al de artefacten (je weet wel, potten, kleren, juwelen, boeken, poppen, geld, wapens, vlaggen en wat je nog allemaal meekrijgt als je sterft) uit de tombe eens in het echt bewonderen.

Het bunker-achtige museum met gratis ingang (hoera, zei mijn portefeuille)

Kleurige posters aan de ingang

Een vroege versie van een Klassiek Chinees werk

Geweldig cool beeld van een kip die op een varken rijdt

En als hoogtepunt van de tentoonstelling: een knappe Chinese vrouw van ongeveer 2200 jaar oud. Ze ziet er nog goed uit voor haar leeftijd.

De stad zelf is een beetje lelijk, maar heeft haar charmante plekjes en momenten (zoals een Chinees meisje met een t-shirt met als opschrift ‘streng verboden toegang’ in het Nederlands, helaas geen foto, ze vond het al raar genoeg dat ik naar haar boezem staarde terwijl ik gewoon eens blij was mijn moedertaal terug te zien).

Enorm Chinese brug

Kleurrijk gebouw

Chinezen geven sterren aan openbare WC's zoals wij dat doen met restaurants, vreemd (maar intussen heb ik toch wel eens mijn gevoeg gedaan in een 3-sterren toilet).

Een paar Chinezen hadden hun voedselkraampje geïnstalleerd in een of ander onguur steegje van 50 cm breed en blokkeerden zo de al niet-al-te-wijde doorgang

Streetfood is alomtegenwoordig, goedkoop en pikant in Changsha. Om de 10 meter staat er wel een oude vrouw met een karretje vol stinky tofu, gebakken rijst, zakken vol voedsel, fruit, gefrituurde groenten of ander lekkers.

Stinkende tofu 臭豆腐, ziet er onaangenaam uit en ruikt nog veel onaangenamer

Maar het was nog verbazend goed te vreten!

Ergens op een berg kwamen we een farse vogel tegen die zich nodig kalm moest houden (tegen een vogel kan ik wel stoer zijn hoor...)

Levensechte imitatie van een rondlopende vogel

Struisvogels zijn -na kippen weliswaar- de geweldigste vogels ooit en de beste rijdieren ter wereld.

Tot slot nog een goede raad in de vorm van een wijze Chinese spreuk:

Wijze woorden.

Ik hou mij hieraan, hopelijk jullie ook!

Laters x

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Vrienden + Changsha 长沙

  1. Nadet Magnus zegt:

    Altijd leerrijk en grappig om jou te lezen Lennie! Wil je nog terugkomen???
    Gwen heeft een meisje, ROSIE gekregen op 12.3.12 en Kleo ook een meisje PIPPA op 29.1.12 als je dat nog niet wist? Breng iets Chinees mee voor die 2 meisjes???

    • lenhz zegt:

      Wees gerust, over een paar maanden ben ik terug in België. Ik heb viavia van onze familieuitbreiding gehoord, goed bezig daar bij de familie Dubois 🙂 Proficiat!

  2. Vake zegt:

    Dat madammeke lag in een bad met kwikverbindingen…ik heb de indruk dat kwik niet zo heel gezond is…ze ziet er ook wat pips uit.

  3. Vake zegt:

    Volgens mij denkt die vogel dat je een deel van zijn pluimen gestolen hebt als je zo naar je quaf kijkt kan hij wel best gelijk hebben.

  4. Vake zegt:

    Dat zijn pas echte kameraden die zomaar naar China vertrekken om je gedag te zeggen…het afscheid leek inderdaad zwaar…

  5. peggy zegt:

    Lennert, ’t is plezant om je reisverhalen te lezen…
    Veel groetjes,

    Peggy, Steven, Inne, Robbe en Tiebe

Geef een reactie

