Shanghai, nogmaals

Al een tijdje geleden dat ik iets schreef, maar dat komt omdat internet niet echt meewerkt 🙂

Vorige week ging ik met Vesper, een Chinese, naar Shanghai (reizen is altijd een aanvaardbaar excuus om niet naar de lessen te gaan, joepie). De mensen op de trein (die doorreed naar Lanzhou, een slordige 2400 km of 27 uur verder) hadden aan hun blikken te zien nog nooit een blanke gezien en staarden mij vol verwondering aan toen ik enkele sjofel uitziende Chinezen van onze zitplaatsen verwijderde. Een Chinees een beetje verder had minder geluk: er zat een man op zijn plaats die weigerde op te staan, totdat een paar treinbegeleiders hem hardhandig verplaatsten. In Shanghai zelf hadden we de eerste dag niet echt een plan en namen we random bussen en metrolijnen en liepen we maar wat rond.

Ik aan het rondwandelen

Dongtai Lu 东台路, een straat met allemaal 'antiekwinkels', aka rommel, maar wel gezellig

Als iemand een afgodsbeeld, jaden sieraden, propagandaposters, lederen valiezen of iets anders moet hebben, je weet waar je moet zijn!

Leuk om eens een pas geschilderde landgenoot tegen te komen.

Vage Bundfoto, net 2 seconden voor de helft van de lichten uitgingen om 22u.

De tweede dag werd ik, na een ontbijt van vreemde gefrituurde rijst (ja, gewoon een blok rijst in een frituur gooien) verplicht mee te gaan op culturele uitstap naar een Picasso-exhibitie in het Chinese Paviljoen van de Wereldexpo.

Chinees Paviljoen op een bijna helemaal verlaten Expoterrein

Extreem coole gigantische boksende zilveren panda's.

In een verlaten, verscholen en koud restaurant zonder licht (en zonder eigenaar, die pas opdook na enkele keren geroepen te hebben) aten we een lichtelijk geweldige pizza alvorens de bus terug te nemen naar Hangzhou. ’s Avonds zaten we tot redelijk laat in een chique restaurant, en in plaats van ons buiten te gooien kregen we gratis thee, waarna de kuisman naar huis vertrok en ons alleen achterliet.

Gratis thee in een verlaten restaurant

Verder niet veel gebeurd, behalve dat een bediende in het postkantoor mij een slechte echtgenoot noemde omdat ik volgens hem mijn Chinese vrouw niet genoeg hielp met postpakketten te verzenden.

x

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Shanghai, nogmaals

  1. Cliff zegt:

    Bediende in postkantoor heeft gelijk en ten tweede “random” = willekeurig in het Nederlands.

  2. Vake zegt:

    Schoon Chinees pavilioen …

  3. Big sister is watching you ... zegt:

    Allez, ik zie dat je actief aan kerstshopping gedaan hebt in 东台路. Benieuwd welke vaas onze richting uit komt 😉

Geef een reactie

